Socjalizacja szczeniąt

Czym jest socjalizacja szczenięcia ?

Socjalizacja to przygotowanie szczenięcia do życia w społeczeństwie,to oswojenie go z ludźmi,zwierzętami
a także zapoznanie maluszka z różnego rodzaju sytuacjami,dźwiękami,miejscami,jakie na różnych
etapach swojego życia może napotkać.

Nasze małe Owczarki Staroniemieckie(OS) rodzą się w domu i od samego początku mają kontakt z człowiekiem.
W pierwszych 2 tygodniach życia zapewniamy szczeniętom i ich mamie dużo spokoju,czułości,dotyku.
3 tygodniowe szczenięta przenosimy w różne miejsca w domu gdyż ich zmysły odbierają już wrażenia zewnętrzne,pomimo że mają jeszcze problemy z przemieszczaniem.   4-5 tygodniowe maluszki poruszają się już samodzielnie po wszystkich pomieszczeniach,odkrywają nowe zakątki, dźwięki i zapachy. Dzięki temu świetnie przyswajają sobie nowe doznania i uczą się ich znaczenia.Na tym etapie wprowadzamy również przejazdy samochodem,odwiedziny przyszłych właścicieli , kontakty z małymi dziećmi. Pozbawienie szczeniąt takich doznań może spowodować u dorastających maluchów niepewność, lękliwość, dezorientację.W socjalizacji naszych szczeniąt korzystamy ,ze starej sprawdzonej
ZASADY ZŁOTEJ DWUNASTKI !
Czym jest Złota dwunastka?
Złota dwunastka to metoda która pomaga w socjalizacji psa , w wieku szczenięcym.

Złota dwunastka Margaret Hughes

,,W okresie socjalizacji szczenię powinno:

1. Chodzić po co najmniej 12 różnych powierzchniach

takich jak trawa, kamienie, śnieg, woda, śnieg, piasek, beton, drewno, płytki, linoleum, parkiet, dywan itp.

2. Bawić się co najmniej 12 różnymi przedmiotami

w tym zabawkami twardymi i miękkimi, dużymi i małymi piłkami, zabawkami wydającymi dźwięki i piszczącymi, przedmiotami drewnianymi i o różnych powierzchniach – szorstkimi, gładkimi itp.

3. Poznać co najmniej 12 różnych miejsc

np. ogród, piwnica, winda, domy innych osób, boisko szkolne, łąk, las, piwnica, autobus, tramwaj, stacja kolejowa, przejście podziemne itp.

4. Zapoznać się i bawić z co najmniej 12 różnymi osobami

dziećmi, kobietami, mężczyznami, osobami starszymi oraz niepełnosprawnymi (poruszającymi się na wózku, za pomocą kul), osobami w kapeluszach, kapturze, okularach słonecznych, z parasolem, kijem, a także osobami w kasku itp.

5. Poznać co najmniej 12 różnych odgłosów…

…pralki, odkurzacza, miksera, spadającego garnka, karetki na sygnale, ciężarówki, motocykla oraz bawiących się, płaczących i krzyczących dzieci itp.

6. Poznać co najmniej 12 szybko poruszających się obiektów

czyli rowery, deskorolki, rolki, samochody, motocykle, biegający ludzie, tramwaje, pociągi, koty itp.

7. Podołać co najmniej 12 różnym wyzwaniom

np. chodzenie po schodach (również ażurowych) i kładce, wchodzenie do kartonowego pudła, bieganie za piłką, zabawa kulą smakulą, 101 zabaw z pudełkiem, przechodzenie przez tunel, pływanie itp.

8. Być dotykanym przez opiekuna i rodzinę na co najmniej 12 sposobów

w tym branie na ręce, obracanie na grzbiet, przytrzymywane między nogami, oglądanie zębów, uszu, opuszek łap itp.

9. Jeść z co najmniej 12 różnych pojemników

takich jak metalowa miska, pudełko, papier, kubek, plastikowy kubeczek, kongo, łyżka, patelnia, torba papierowa itp.

10. Jeść w co najmniej 12 różnych miejscach

np. na podwórku,  klatce schodowej, w piwnicy, w łazience, w domu znajomych, w samochodzie, na boisku, pod parasolem itp.

11. Bawić się z co najmniej 12 różnymi szczeniętami i zrównoważonymi psami dorosłymi

12. Zostać co najmniej 12 razy samemu z dala od rodziny i innych zwierząt na ok. 5-45 minut”